:حدیث قدسی 

.ماه رجب را ریسمانی بین خودم وبندگانم قراردادم ،هرکس به آن چنگ زند به من برسد
 
مراسم دعای کمیل آخرین پنجشنبه از ماه رجب
زمان برگزاری: سحرگاه جمعه 22 اسفند 1399دوساعت قبل ازاذان صبح
محل برگزاری: میدان امام حسین علیه السلام.میدان امام حسین(ع)
 


اول رجب سالروز ميلاد امام باقر عليه السلام چاپ
نوشته شده توسط حاج علیرضا بکایی  /  يكشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۴

نيازي كه بشر به امام باقر عليه السلام دارد

امام پنجم ما ، امام "باقر العلوم" است . اين را همه مي دانيم ؛ اما شايد همه ندانيم "باقر العلوم" به چه معناست . البته مفهوم لفظي آن روشن است . باقر العلوم يعني "شكافنده دانش ها" . اما آيا حقيقت آن هم روشن است ؟ آن چه اكنون بشر به آن رسيده ، "شكافتن اتم" است . اما بسيار فرق است ميان "شكافتن اتم" و "شكافتن علم" .

شكافتن اتم در واقع شكافتن معلوم است ؛ و اتم تنها يكي از ميلياردها معلوم در جهان است . فرق ميان شكافنده اتم و شكافنده علم بسيار است .

يك فرق اين است كه شكافنده اتم ، فقط به يك معلوم علم پيدا مي كند ، اما هنوز ميلياردها مجهول ديگر دارد و هيچ گاه هم مجهولاتش پايان نمي گيرد ؛ اما شكافنده علم ، ديگر مجهولي برايش نيست . بنابراين گمشده بشر ، بشري كه تشنه علم و آگاهي است و مي خواهد همه مجهولات خود را حل كند ، شخصيتي مثل امام باقر عليه السلام است كه نه فقط اتم ، بلكه همه ذرات مجهول را برايش بشكافد .

فرق ديگر شكافتن خود بشر است . خواهيد گفت يعني چه ؟!

معنايش اين است كه شكافنده علم ، علم را مي شكافد تا عمق شخصيت و روح بشر را بشكافد و به او بگويد : انسان كيست ، از كجا آمده ، به كجا بايد برود ، و در اين چه چه بايد بكند و رسالتش چيست .

بشري كه اتم را مي شكافد ، به جاي اين كه خود را بشكافد تا دريابد كه كيست و چيست ، آن را بمب مي كند و بر سر صدها هزار انسان بي گناه مي اندازد !

بنابراين ، نياز و گمشده بشر حقيقتاً ، انسان كامل ، امام معصوم و شكافنده علم است . بشر نيازمند به امام باقر العلوم است كه مجهولات خود را هم در عرض حل كند ؛ يعني هزاران مجهول را به علم تبديل كند و به علوم جديد دست يابد ؛ و هم در طول ؛ يعني جان خود را دريابد و درك كند . بفهمد كه انسان كيست ؟ نياز واقعي اش چيست ؟ مبدا و معادش كجاست ؟ به كجا آمده ؟ فرقش با ساير موجودات چيست ؟

آيا مفاهيم و پندارهايي همچون اومانيسم ، كمونيسم ، ليبراليسم ، دموكراسي و امثال اين ها دواي دردهاي اوست ؟ آيا خلقت او هدف و غايتي دارد ؟ و اگر دارد چيست ؟

انسان ، تا به پاسخ اين سوالات نرسد ، روح بي قرار و نا آرام او آرام نخواهد شد ، همچنان كه از صدها سال پيش تاكنون ، پيشرفت هاي شگفت انگيز و بزرگي در علوم تجربي برايش حاصل شده ، اما نه تنها آرامش روحي و معنوي پيدا نكرده ، بلكه زندگي معمولي و روزمره او نيز از آرامش و امنيت و صلح بهره اي نبرده است . يعني علوم تجربي در حقيقت هيچ گرهي از زندگي او باز نكرده ، اگر نگوييم بر آن گره نيز افزوده است .

باري ؛ افتخار بشر ، شكافتن اتم نيست ، بلكه برعكس ، باز كردن گره هايي است كه در زندگي او افتاده است و كليد آن ، فقط در دست انسان كامل و امام معصوم است .

اي كاش امروز دست بشر به دامان حضرت باقر العلوم عليه السلام مي رسيد تا هم ، جان و روح و شخصيت او را بشكافد و او را به خود او بشناساند و هم مجهولاتش را برايش حل نمايد . آري ، امروز جاي انسان كامل است كه در جهان و زندگي بشر به شدت خالي است

 
دانلود کتاب ره توشه مناجاتیان حاج علیرضا بکایی