:حدیث قدسی 

.ماه رجب را ریسمانی بین خودم وبندگانم قراردادم ،هرکس به آن چنگ زند به من برسد
 
مراسم دعای کمیل آخرین پنجشنبه از ماه رجب
زمان برگزاری: سحرگاه جمعه 22 اسفند 1399دوساعت قبل ازاذان صبح
محل برگزاری: میدان امام حسین علیه السلام.میدان امام حسین(ع)
 


به مناسبت 17ربیع الاول ،میلاد خجستة حضرت امام صادق علیه السلام چاپ
نوشته شده توسط حاج علیرضا بکایی  /  سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۵

شش گوهر ، از ششمین گوهر

آن چه در پی می آید شش گوهر گران بهای اخلاقی ، معرفتی و عملی از ششمین گوهرگنجینه امامت و ولایت ، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است که خصوصاً به جوانان عزیز تقدیم می گردد . این شش گوهر ، از ویژگی های شخصیت والای آن حضرت اتخاذ شده است .

علم و دانش

مشهورترین ویژگی حضرت امام صادق علیه السلام ، علم و دانش آن حضرت است . پیام این ویژگی برای جوانان شیعه و مسلمان این است که همه ارزش و جایگاه انسانی هر جوان دانش و بزرگی شخصیت هر کس به قدر علم و دانایی اوست . اگر چه در این بحث ، تقدم و اولویت با علم معنوی و دینی است ، اما قطعاً بهره وری از علوم تجربی روز نیز سهم بزرگی در این عرصه دارد ؛ به علاوه این که علوم تجربی نیز می تواند انسان را در بهره مندی از علوم معنوی و شناخت دینی یاری رساند . در مکتب امام صادق علیه السلام جوان بی سواد یا کم سواد فضیلت چندانی ندارد . امروزه در نظام مقدس اسلامی ایران بر همگان روشن شده که تحقق اهداف مقدس این نظام ، زمینه اقتدار و افتخار آن و حتی زمینه برتری تسلیحاتی ، نظامی ، سیاسی و اقتصادی بر دیگران ، همه و همه در گرو برتری علمی ماست که عمده آن بر دوش جوانان قرار دارد .

معرفت و بصیرت دینی

در کنار علم و دانش ، معرفت و بصیرت دینی مهم ترین نیاز جوان امروز به شمار می رود . هیچ یک از این دو به تنهایی زمینه ساز رشد و تعالی و موفقیت فرد و جامعه را تضمین نمی کند . این دو ، به منزله دو بال برای پرواز انسان محسوب می شود . یک جوان شیعه و مسلمان باید دین شناس باشد ؛ به علاوه این که بصیرت نیز داشته باشد . این موارد در کلمه «تفقه» خلاصه شده که در روایات ما مورد تاکید قرار گرفته است . «تفقه در دین» یعنی داشتن شناخت عمیق و معرفت ریشه دار و مستدل و عقلانی از اسلام . از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموده اند دوست دارم با تازیانه جوانان شیعه را به علم آموزی وادار سازم .

نشر معارف ولایت

جوان مسلمان باید با اقتدا به مولای خود امام صادق علیه السلام عامل نشر و گسترش معارف ولایت باشد . البته این امر ، یک قله بلند را نشان می دهد که قبل از ان مراحل دیگری است ، مانند شناخت مکتب ولایت و اهداف و آرمان ها و معارف آن . تا کسی خود از یک حقیقت آگاه نباشد ، نخواهد توانست نشر دهنده آن باشد . امام صادق علیه السلام خود در نشر معارف مکتب ولایت مجاهدات بسیاری را متحمل گردید . جوانی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند باید دریابد این نظام یک «نظام ولایی» است ؛ و درک کند معنای ان چیست ؟ نسبت آن با اسلام و ولایت امام معصوم کدام است ؟ برتری ها و امتیازاتش بر سایر نظام ها چیست ؟ و امثال این حقایق و معارف .

مکتب ولایت ائمه علیهم السلام چه ویژگی هایی دارد؟ و ..

خودسازی

امام صادق علیه السلام امام و رهبر انسان های وارسته ، خودساخته و شایسته است و بهترین دورانی که می توان خودسازی را با موفقیت قرین نمود، دوران جوانی است . جوانی در واقع یک سرمایه بی پایان است و انسان می تواند با آن حتی به همسایگی شهیدان و انبیا و اولیا برسد . آیا پیروان امام صادق علیه السلام تاکنون توانسته اند از این سرمایه بی پایان استفاده کنند ؟ شهیدان راه خدا از یک سو و جوانانی را که در مسیر علم و تهذیب مجاهدت می کنند از سوی دیگر ، از کسانی بوده اند که حقیقتاً با پیروی از امام صادق علیه السلام از آن به بهترین وجه استفاده کرده اند .

صدق و صداقت

اسم «صادق» از مسما و محتوایی ارجمند و ارزشمند برخوردار بوده و بیانگر فضیلت صدق و صداقت از مرحله زبان تا مرحله جان و شخصیت والای آن حضرت است . پیام این فضیلت گرانقدر برای ما ، حداقل ، همان مرتبه زبانی است و کسی می تواند پیرو و شیعه امام صادق علیه السلام باشد که این مرحله را با موفقیت پشت سر نهاده باشد .

آمادگی برای فداکاری در راه خدا

از بزرگ ترین نیازهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز ، وجود جوانانی است که با طی مراحل قبلی به مرحله آمادگی برای دفاع از اسلام و انقلاب برسند ؛ و مکتب امام صادق علیه السلام مکتب پرورش چنین جوانانی است . آری ، در واقع انقلاب و نظام ، بلکه همه انسانها نیازمند به امام صادق علیه السلام اند ؛ و البته این اجمال را تفصیلی شایسته لازم است و آن نیز نیازمند مجالی وسیع می باشد.

 
دانلود کتاب ره توشه مناجاتیان حاج علیرضا بکایی